UNICEF - Κάθε παιδί πρέπει να έχει την ευκαιρία να λάβει μια ποιοτική εκπαίδευση
Φωτογραφία ©UNICEF/HQ05-0323/Josh Estey

Εκπαίδευση για όλα τα Παιδιά

Φανταστείτε έναν κόσμο όπου κάθε παιδί έχει την ευκαιρία να λάβει μια ποιοτική εκπαίδευση. Όπου όλα τα παιδιά έχουν ίσες ευκαιρίες να αναπτύξουν τις απαραίτητες ικανότητες ώστε όταν ενηλικιωθούν να μπορούν να κερδίσουν τη θέση τους στη ζωή με αξιοπρέπεια. Φανταστείτε έναν κόσμο όπου κανένα κορίτσι δεν είναι από τη γέννησή του καταδικασμένο σε μια ζωή γεμάτη διακρίσεις, κινδύνους και χαμένες ευκαιρίες.

Στη UNICEF εργαζόμαστε για να γίνει αυτός ο κόσμος πραγματικότητα. Προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι όλα τα παιδιά - ανεξάρτητα από το φύλο, την εθνικότητα, το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο ή τις συνθήκες - απολαμβάνουν του δικαιώματός τους σε μια ποιοτική εκπαίδευση.

Για το σκοπό αυτό, η UNICEF υποστηρίζει καινοτόμα προγράμματα και πρωτοβουλίες που επικεντρώνονται στα περισσότερο περιθωριοποιημένα και ευάλωτα παιδιά του κόσμου, ιδιαίτερα των κοριτσιών, παιδιών με ειδικές ανάγκες, μειονοτήτων, παιδιών που ζουν σε δυσπρόσιτες περιοχές, που βιώνουν τις συνέπειες συρράξεων ή φυσικών καταστροφών, των παιδιών που υποφέρουν τις επιπτώσεις του AIDS.

Η UNICEF βοηθά τα κράτη, τις κοινότητες και τους γονείς να αποκτήσουν τις ικανότητες και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς τα παιδιά. Οι υποχρεώσεις αυτές περιλαμβάνουν τη διασφάλιση του δικαιώματος όλων των παιδιών στη δωρεάν, υποχρεωτική ποιοτική εκπαίδευση, ακόμα και κατά τη διάρκεια μιας ανθρωπιστικής κρίσης, κατά την περίοδο αποκατάστασης μετά από μια κρίση ή ακόμα και κάτω από ασταθείς και δύσκολες περιστάσεις. Δίδεται ιδιαίτερο βάρος στην ισότητα των φύλων και στην εξάλειψη κάθε είδους ανισοτήτων.

Συνεργαζόμενοι με ένα ευρύ φάσμα τοπικών, εθνικών και διεθνών εταίρων ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι για την εκπαίδευση και την ισότητα των φύλων που τέθηκαν στη Διακήρυξη της Χιλιετίας και τη Διακήρυξη για την Εκπαίδευση για Όλους και για να γίνουν οι ουσιαστικές διαρθρωτικές αλλαγές που είναι απαραίτητες για την επίτευξη κοινωνικής δικαιοσύνης και ισότητας για όλους.

Οι προτεραιότητές μας υπαγορεύονται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και μια σειρά από άλλες διεθνώς συμφωνηθείσες δεσμεύσεις, συμπεριλαμβανομένων των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας, της Εκπαίδευσης για Όλους και της πρωτοβουλίας Ένας Κόσμος για τα Παιδιά.

  • Προσφέροντας εκπαίδευση στα παιδιά, παρέχουμε στην επόμενη γενιά τα εργαλεία για την καταπολέμηση της φτώχειας και την πρόληψη των ασθενειών.
  • Η UNICEF υποστηρίζει την παροχή πρόσβασης σε μια υψηλής ποιότητας, φιλική, βασική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, με έμφαση στην ισότητα των φύλων και την εξάλειψη κάθε είδους ανισοτήτων.

Η εκπαίδευση των κοριτσιών ειδικότερα, έχει «πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα». Τα μορφωμένα κορίτσια είναι πιο πιθανό να παντρευτούν αργότερα και να έχουν λιγότερα παιδιά, τα οποία με τη σειρά τους θα είναι πιο πιθανό να επιβιώσουν και να έχουν καλύτερη διατροφή και μόρφωση. Οι μορφωμένες γυναίκες είναι πιο παραγωγικές στο σπίτι και καλύτερα αμειβόμενες στο χώρο εργασίας και περισσότερο σε θέση να συμμετέχουν στην κοινωνική και οικονομική ζωή καθώς και στη λήψη αποφάσεων.

Κύρια στοιχεία για την κατάσταση της εκπαίδευσης παγκοσμίως:

  • Πρόσβαση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
    Ο αριθμός των παιδιών πρώτης σχολικής ηλικίας που είναι εκτός σχολείου μειώθηκε συνολικά από 100 εκατομμύρια σε 58 εκατομμύρια μεταξύ 2000 και 2012, όμως η πρόοδος έχει σταματήσει από το 2007. Παγκοσμίως, το 91% των παιδιών πρώτης σχολικής ηλικίας γράφτηκαν στο σχολείο το 2012. Το πρόβλημα είναι εντονότερο στη Δυτική και Κεντρική Αφρική, όπου τα ποσοστά εγγραφής είναι 73%.
  • Πρόσβαση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
    Παγκοσμίως, τα τέσσερα στα πέντε παιδιά πρώτης δευτεροβάθμιας σχολικής ηλικίας εγγράφονται στο σχολείο. Πολλές χώρες έχουν δεσμευθεί πέραν της επίτευξης καθολικής πρόσβασης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και περιλαμβάνουν στους εθνικούς στόχους και αρκετά χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 83% των παιδιών πρώτης δευτεροβάθμιας σχολικής ηλικίας φοιτούν είτε στην πρωτοβάθμια ή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με πτώση του ποσοστού στο 70% στις χώρες χαμηλού εισοδήματος. Από το 2000 έως το 2012, ο αριθμός των παιδιών πρώτης δευτεροβάθμιας σχολικής ηλικίας που είναι εκτός σχολείου μειώθηκε από 97 εκατομμύρια σε 63 εκατομμύρια. Η πρόοδος όμως έχει επιβραδυνθεί από το 2007. Το πρόβλημα της εγγραφής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι μεγαλύτερο στην υποσαχάρια Αφρική και τη Νότια Ασία.
  • Αλφαβητισμός
    Ο αλφαβητισμός μεταξύ των νέων αυξάνεται, αλλά οι νέες γυναίκες υστερούν.
    Τα ποσοστά αλφαβητισμού μεταξύ των νέων (ηλικίας 15 έως 24 ετών) και των ενηλίκων αποτελούν το δείκτη του εκπαιδευτικού συστήματος. Η γενική τάση είναι θετική, χάρη στην επέκταση των εκπαιδευτικών ευκαιριών.
    Σε παγκόσμιο επίπεδο, το ποσοστό αλφαβητισμού των νέων αυξήθηκε από 83% σε 89% μέσα σε δύο δεκαετίες, ενώ ο αριθμός των αναλφάβητων νέων μειώθηκε από 170 εκατομμύρια (1985) σε 126 εκατομμύρια (2012). Παραμένουν παρόλα αυτά ανισότητες κατά περιφέρεια ή μεταξύ των φύλων. Ο αλφαβητισμός παρουσιάζει χαμηλότερα ποσοστά στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες τα οποία είναι υψηλότερα στους άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες. Κατά τα τελευταία έτη για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι νέες γυναίκες αντιπροσώπευαν το 61% του συνολικού αναλφάβητου πληθυσμού της νεολαίας.