Εκπαίδευση για όλα τα παιδιά

Περιοδικό ΚΟΣΜΟΣ, Τεύχος 109

Περιοδικό ΚΟΣΜΟΣ
Το περιοδικό της Ελληνικής Επιτροπής της UNICEF

Τεύχος: Ιούνιος, Ιούλιος, Αύγουστος 2017

 

Το περιοδικό ΚΟΣΜΟΣ εκδίδεται κάθε τρίμηνο από την Ελληνική Επιτροπή της UNICEF και αποστέλεται στα χιλιάδες μέλη της σε όλη την Ελλάδα, την Κύπρο, αλλά και στο εξωτερικό.

Αν θέλετε και εσείς να παίρνετε το περιοδικό μας πρέπει να γραφτείτε Μέλος της UNICEF, συμπληρώνοντας τη σχετική αίτηση ή τηλεφωνώντας στα γραφεία μας.

Ως Μέλος της UNICEF ενημερώνεσθε για τις σημαντικότερες δράσεις μας και ταυτόχρονα συνεισφέρετε σημαντικά στα προγράμματά της UNICEF προς όφελος των παιδιών.

 

 

 


Εκπαίδευση για όλα τα παιδιά

Σημείωμα Προέδρου

Σοφία Τζιτζίκου

Η πρόσβαση του παιδιού στην εκπαίδευση καθορίζεται συχνά από περιστάσεις όπως το φύλο, η τοποθεσία, οι συγκρούσεις και η κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας - παράγοντες που υπάρχουν πριν καν γεννηθεί το παιδί. Αυτά τα εμπόδια αποκλείουν από το σχολείο 61 εκατομμύρια παιδιά της πρωτοβάθμιας σχολικής ηλικίας και τα εμποδίζουν να έχουν μια δίκαιη ευκαιρία να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Το χειρότερο είναι ότι ο αποκλεισμός από το σχολείο όχι μόνο καταστρέφει το ατομικές δυνατότητες των παιδιών, αλλά και δημιουργεί κύκλους φτώχειας και μειονεξίας μεταξύ των γενεών. Καταργεί από τις κοινωνίες μια πηγή δυναμικής ανάπτυξης και στερεί την ευκαιρία να οικοδομηθεί η κοινωνική συνοχή και να μειωθούν οι εντάσεις που μπορούν να προκαλέσουν βία.

Κάθε κορίτσι και αγόρι, ανεξάρτητα από το ποια είναι ή το που ζουν, δεν δικαιούνται τίποτα λιγότερο από την πλήρη πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση. Όμως πολλά από τα φτωχότερα και πιο περιθωριοποιημένα παιδιά του κόσμου στερούνται αυτού του βασικού ανθρώπινου δικαιώματος.

Σε όλο τον κόσμο:

  • 61 εκατομμύρια παιδιά πρωτοβάθμιας σχολικής ηλικίας (6-11 ετών) δεν φοιτούν στο σχολείο.
  • 60 εκατομμύρια έφηβοι δευτεροβάθμιας σχολικής ηλικίας ( 12-15 ετών) δεν φοιτούν στο σχολείο.
  • Περισσότερο από το ήμισυ όλων των παιδιών εκτός σχολείου βρίσκονται στην υπό-Σαχάρια Αφρική.
  • Το 53% των παιδιών εκτός σχολείου είναι κορίτσια.
  • 1 στα 4 παιδιά εκτός σχολείου ζουν σε χώρες που πλήττονται από κρίσεις.

Από τα παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου που δεν φοιτούν στο σχολείο, 20% εγκατέλειψαν πριν τελειώσουν το δημοτικό, το 41% πιθανότατα δεν θα πάνε ποτέ και άλλο ένα 39% αναμένεται να εισέλθουν στο σχολείο ως μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες τάσεις, ο κόσμος δεν θα επιτύχει καθολική πρωτοβάθμια εκπαίδευση για πολλές δεκαετίες ακόμη και πολύ λιγότερο δευτεροβάθμια εκπαίδευση για όλους έως το 2030, όπως καθορίζεται από τους Στόχους για μια Βιώσιμη Ανάπτυξη. Καθώς η οικονομική κρίση και η εξάντληση των διεθνών εκπαιδευτικών πόρων, μειώνουν τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης για την εκπαίδευση, ο αριθμός των παιδιών εκτός σχολείου θα συνεχίσει να παραμένει στάσιμος και η ποιότητα των σχολείων θα μειώνεται επίσης.

Τα παιδιά που αποκλείονται από την εκπαίδευση είναι από τα πιο ευάλωτα στον κόσμο.

Τα παιδιά από τις φτωχότερες οικογένειες είναι πιο πιθανό να μείνουν εκτός σχολείου, σε σχέση με τους συνομηλίκους τους από πλουσιότερα νοικοκυριά, μερικοί επειδή πρέπει να εργάζονται για να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση των οικογενειών τους. Τα παιδιά που ζουν σε αγροτικές περιοχές έχουν επίσης λιγότερες πιθανότητες να πάνε στο σχολείο, σε σχέση με εκείνα που μεγαλώνουν στις πόλεις.

Οι κρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της βίας, του πολέμου, των φυσικών καταστροφών και των επιδημιών, διαταράσσουν τη σχολική φοίτηση των παιδιών και τα παιδιά που βρίσκονται ήδη σε μειονεκτική θέση λόγω φτώχειας, φύλου ή άλλων παραγόντων υποφέρουν περισσότερο στις καταστάσεις αυτές.

Τα κορίτσια εξακολουθούν να μειονεκτούν στην εκπαίδευση, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ήμισυ των παιδιών εκτός σχολείου ηλικίας δημοτικού.

Τα παιδιά από εθνοτικές ή γλωσσικές μειονότητες αντιμετωπίζουν συχνά εμπόδια, όπως η διάκριση λόγω της καταγωγής τους, ή η έλλειψη διδασκαλίας και υλικού στη μητρική τους γλώσσα.

Πολλά παιδιά με αναπηρίες αποκλείονται από την εκπαίδευση, καθώς τα σχολεία αποτυγχάνουν να δημιουργήσουν τα καταλύματα που θα τους επέτρεπαν να μάθουν - και ο στιγματισμός τους αποκλείει από τα σχολεία και τις κοινότητές τους.

Το έργο της UNICEF ξεκινά με τον εντοπισμό του ατόμου που είναι εκτός σχολείου και την αναζήτηση των λόγων που αυτό συμβαίνει. Η UNICEF συγκεντρώνει και καθιστά τα δεδομένα αυτά διαθέσιμα σε κυβερνήσεις και κοινότητες και τους βοηθά να σχεδιάζουν πολιτικές παρεμβάσεις προσαρμοσμένες στις τοπικές, περιφερειακές και εθνικές ανάγκες.

Με τη δική σας βοήθεια, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για να στείλουμε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά στο σχολείο.

Σοφία Τζιτζίκου
Πρόεδρος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNICEF

Εκπαίδευση για όλα τα παιδιά
Φωτογραφία ©UNICEF/NYHQ2013-1222/Maitem


 

Περισσότερα από τα μισά από τα νέα παιδιά στερούνται του παιχνιδιού και των δραστηριοτήτων μάθησης με τους μπαμπάδες τους 

Σημείωμα Εκτελεστικού Διευθυντή

Ηλίας Λυμπέρης

Περισσότερο από τα μισά παιδιά (55%) ηλικίας 3 έως 4 ετών σε 74 χώρες - περίπου 40 εκατομμύρια - έχουν πατέρες που δεν παίζουν ή δεν συμμετέχουν σε δραστηριότητες μάθησης μαζί τους, σύμφωνα με μια νέα έρευνα της UNICEF.

Η ανάλυση της UNICEF σχετικά με τις συμπεριφορές των γονέων, εξέτασε αν τα παιδιά ηλικίας 3 και 4 ετών ασχολούνταν με δραστηριότητες παιχνιδιού και πρώιμης μάθησης μαζί με τους μπαμπάδες τους. Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν το να διαβάζει ο πατέρας στα παιδιά, να τους λέει ιστορίες ή να τραγουδούν μαζί.
Ή να βγαίνουν έξω, παίζοντας μαζί.

Η UNICEF παροτρύνει τις κυβερνήσεις και τον ιδιωτικό τομέα να αυξήσουν τις δαπάνες και να επηρεάσουν τις πολιτικές για την υποστήριξη προγραμμάτων ανάπτυξης της παιδικής ηλικίας με στόχοι την εξασφάλιση πόρων και πληροφοριών προς τους γονείς για τη φροντίδα των παιδιών τους.

Οι εξελίξεις στη νευροεπιστήμη έχουν αποδείξει ότι όταν τα παιδιά περνούν τα πρώτα τους χρόνια σε ένα περιβάλλον γεμάτο ερεθίσματα, νέες νευρικές συνδέσεις μπορούν να διαμορφωθούν με μια ταχύτητα 1.000 συνδέσεων ανά δευτερόλεπτο. Αυτές οι συνδέσεις συμβάλλουν στον προσδιορισμό της υγείας τους, στην ικανότητά τους να μαθαίνουν και να αντιμετωπίζουν το άγχος, και ακόμη επηρεάζουν την παραγωγική τους ικανότητα ως ενήλικες.

Η έρευνα υποδεικνύει επίσης ότι η έκθεση στη βία και η έλλειψη ερεθισμάτων και φροντίδας μπορούν να αποτρέψουν τη δημιουργία νέων νευρικών συνδέσεων. Και όταν τα παιδιά αλληλεπιδρούν θετικά με τους μπαμπάδες τους, έχουν καλύτερη ψυχολογική υγεία, αυτοεκτίμηση και ικανοποίηση για τη ζωή μακροπρόθεσμα.

Η σειρά Lancet, που προωθεί την ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας και ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2016, αποκάλυψε ότι σχεδόν 250 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών κινδυνεύουν από κακή ανάπτυξη, εξαιτίας της καχεξίας και της ακραίας φτώχειας.

Η UNICEF συνεργάζεται με τις κυβερνήσεις, την κοινωνία των πολιτών, τους επαγγελματίες του τομέα της υγείας και τον ιδιωτικό τομέα για τη στήριξη οικογενειών και κοινοτήτων και την αύξηση της πρόσβασης σε ποιοτική φροντίδα και εκπαίδευση στην παιδική ηλικία.


Η UNICEF παροτρύνει τις κυβερνήσεις και τον ιδιωτικό τομέα να αυξήσουν τις δαπάνες
και να επηρεάσουν τις πολιτικές για να υποστηρίξουν προγράμματα ανάπτυξης της παιδικής ηλικίας.


Οι εξελίξεις στη νευροεπιστήμη έχουν αποδείξει ότι όταν τα παιδιά περνούν τα πρώτα τους χρόνια
σε ένα περιβάλλον 
γεμάτο ερεθίσματα, νέες νευρικές συνδέσεις μπορούν να διαμορφωθούν
με μια ταχύτητα 
1.000 συνδέσεων ανά δευτερόλεπτο.

Διαδώστε αυτό το άρθρο της UNICEF στους φίλους σας, στα κοινωνικά δίκτυα

Tag Cloud

εκπαίδευσηισότητα των φύλωναθλητισμός και σπορβίαδίκτυα προστασίας των παιδιώνΚεντροαφρικανική ΔημοκρατίαΓάζαπαιδιά πολέμουυποστηρικτές UNICEFέμπολαΟυκρανίαμέλος της UNICEFπαιδική επιβίωσηιός ΖίκαΣουδάνΝίγηραςτα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουνρατσισμόςδιάρροιαχολέρανερό και υγιεινήΕυρωπαϊκή Ένωσηανάπτυξη για τα παιδιάΦιλιππίνεςΝεπάλπαιδιά με αναπηρίεςγυναίκες-κορίτσιαμητέραδιατροφήΙράκυποσιτισμόςΟλυμπιακή Εκεχειρίαεθελοντές UNICEFαντιμετώπιση του AIDSελονοσίαπολιομυελίτιδαπαιδική προστασίαιλαράέκθεση UNICEFεμβολιασμοίπνευμονίαεκδηλώσειςπεριβάλλονληξιαρχική καταγραφήπρεσβευτές UNICEFδικαιώματα του παιδιούπαιδιά στην ΕλλάδαΝιγηρίαΣερβίαστρατολόγηση παιδιώνUNICEF και Ολυμπιακόςπαιδιά πρόσφυγεςκάρτες και δώρα UNICEFΤσαντεπείγουσες ανάγκεςδιεθνείς πρωτοβουλίεςσχολεία υπερασπιστέςΣομαλίαΕλλάδαΣυρίαAIDSΒοσνία-Ερζεγοβίνηπαιδική εκμετάλλευσηεταιρική κοινωνική ευθύνηΑϊτήφτώχειαμητρικός θηλασμόςκλιματική αλλαγήπεριοδικό ΚΟΣΜΟΣαληθινές ιστορίεςΥεμένηΒραζιλίατηλεμαραθώνιος UNICEFεκπαίδευση κοριτσιώνραδιομαραθώνιος UNICEFΝονός της UNICEF

Δείτε επίσης

Ξεχωριστά Δώρα UNICEF

NEW600